Koop de checklist
Inloggen
Log in Register

Bewijs je menselijkheid: 4   +   8   =  
Vergeten wachtwoord ?

Er wordt een wachtwoord naar uw e-mailadres gestuurd.

Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt om uw ervaring op deze website te ondersteunen, om de toegang tot uw account te beheren en voor andere doeleinden die worden beschreven in ons privacybeleid.

Nu tot wel 65% extra korting
Gratis SWOT en concurrentieanalyse

Er zijn veel redenen waarom je bezoekers van je webshop zou willen analyseren. Als je bijvoorbeeld een webshop runt, is het belangrijk om te weten wie je site bezoekt en wat ze er wel en niet leuk aan vinden. Dit kan een indicatie geven van hoe goed de site het doet en welke veranderingen er moeten worden aangebracht zodat je meer klanten uit bezoekers kan halen

In deze blogpost bespreken we tools voor bezoekersanalyse, zoals click tracking, heatmaps en gedragsanalyse, die allemaal een waardevol inzicht kunnen bieden in hoe mensen met je website omgaan, zodat je weloverwogen beslissingen kunt nemen over hoe je je webshop of producten het beste kunt beheren of verbeteren.

Click Tracking

Inhoudsopgave

  • Click Tracking
      • Hover-tracering
      • Tools voor bezoekersanalyse
  • Heatmaps
      • Tools voor website heatmaps.
  • Gedragsanalyse

Waar de bezoekers van je website op klikken is erg belangrijk. Click tracking kan worden gebruikt om te analyseren op welke pagina’s meer is geklikt dan op andere, zodat je weet welke inhoud aandacht behoeft en mogelijk aanleiding kan zijn voor een herontwerp van de site. Verdwijnen bezoekers van je website na een bepaalde pagina? Blijven ze langer op een pagina?

Je kunt de gegevens van de klikanalyse ook gebruiken om je website te verbeteren en aantrekkelijker te maken voor de bezoekers, bijvoorbeeld door een “koop nu”-knop toe te voegen op pagina’s waarop vaak wordt geklikt of door onderbenutte inhoud te verwijderen.

Hover-tracering

Wanneer iemand met zijn muis over een tekstelement beweegt met zijn muis lees de bezoeker heel waarschijnlijk de tekst. Ga dit maar een bij jezelf na. Op deze manier weet je wat bezoekers lezen en wat dus belangrijk is. Hover tracering is erg interessant en wordt vaan onderschat.

Tools voor bezoekersanalyse

Je kan bezoekersgedrag analyseren met een reeks software en diensten. Enkele basis klikanalysetools zijn Google Analytics, Clicky of Piwik, de meest populaire gratis data-analysedienst voor websites. Al deze opties bieden vele mogelijkheden om je bezoekers te analyseren. Zoals bijvoorbeeld waar op geklikt is.

Heatmaps

Als u het gedrag van bezoekers op je website wilt analyseren, kan een heatmap een waardevol hulpmiddel zijn. Een heatmap is een grafische weergave van gegevens. Het laat zien op welke onderdelen van uw website bezoekers het meest klikken, en het kan worden gebruikt om bezoekersgedrag te analyseren.

Dit kan je uitlezen door de verschillende kleuren die overeenkomen met hoe vaak op dit gedeelte wordt geklikt als iemand je site bezoekt. De kleurintensiteit geeft aan welke delen van de pagina belangrijk zijn en tot waar mensen scrollen.

Tools voor website heatmaps.

Er zijn verschillende analyste tools die ook een heatmap tonen en waarmee je ook gedragsanalyses kunt doen.

Enkele tools die veel worden gebruikt zijn.

  1. Crazy Egg.
  2. Mouseflow.
  3. Lucky Orange.
  4. Hotjar

Gedragsanalyse

Het gedrag van bezoekers kan worden geanalyseerd door te kijken naar de manier waarop mensen met je website omgaan. Je kan bijvoorbeeld analyseren of bezoekers meer tijd op de ene pagina doorbrengen dan op de andere, of dat ze na een bezoek aan een bepaald product terug gaan naar de startpagina. Dit type analyse wordt vaak gebruikt voor conversieoptimalisatie en geeft een duidelijk beeld van hoe je website echt wordt gebruikt.

Het uitlezen van gedrag is vaak erg lastig als je niet weet waar je naar moet kijken. Bedenk dus vooraf wat je wilt weten of testen.

Wil je meer winst halen uit je webshop? Koop de webshop conversieoptimalisatie Checklist!

 
  • Over
  • Laatste berichten
Abram Bos
Volg
Abram Bos
Webshop Expert bij Winstwebshop
Webshop-expert met hart en ziel. Weet alle ins en outs voor een (winstgevende)webshop. Gespecialiseerd in webshop marketing, Conversieoptimalisatie (CRO). Zoekmachine optimalisatie en ads (SEO & SEA), Social ads, etc
Abram Bos
Volg
Laatste berichten van Abram Bos (alles zien)
  • Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
  • Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
  • Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Bericht delen

Gerelateerde berichten

Hoe tijd te besparen met je Webshop?

Er zijn veel redenen waarom je bezoekers van je webshop zou willen analyseren. Als je bijvoorbeeld een webshop runt, is het belangrijk om te weten Lees verder

Hoe prijs je producten in je webshop: Tips en strategieën

Er zijn veel redenen waarom je bezoekers van je webshop zou willen analyseren. Als je bijvoorbeeld een webshop runt, is het belangrijk om te weten Lees verder

De nr.1 meeste gemaakte fout door webshop eigenaren

Er zijn veel redenen waarom je bezoekers van je webshop zou willen analyseren. Als je bijvoorbeeld een webshop runt, is het belangrijk om te weten Lees verder

Ineens geen bestellingen meer? Wat nu?

Er zijn veel redenen waarom je bezoekers van je webshop zou willen analyseren. Als je bijvoorbeeld een webshop runt, is het belangrijk om te weten Lees verder

De Grootste Frustraties bij Webshops: Waar ergeren klanten zich het meest aan?

Er zijn veel redenen waarom je bezoekers van je webshop zou willen analyseren. Als je bijvoorbeeld een webshop runt, is het belangrijk om te weten Lees verder

Laat een antwoord achter Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Winstwebshop Dé checklist voor een optimale webshop Webshop Conversie Optimalisatie

OPTIMALISATIE ZO EENVOUDIG DAT JE OMA HET KAN!

Maak eenvoudig van bezoekers klanten!

(zelfs als je net bent begonnen)

Deze webshop conversieoptimalisatie Checklist is een stapsgewijze handleiding voor elke webshop, die je moet toepassen om van bezoekers klanten te maken.

Direct kopen

Meer webshop tips lezen?

Waarom webshop reviews verzamelen?

augustus 17, 2021 0

Doelgroep onderzoek? Waar begin je?

augustus 17, 2021 0

Wat kost een webshop?

maart 8, 2022 0

10 gratis webshop analyse tools om je ...

april 5, 2022 0

Hoe schrijft je productteksten die producten verkopen?

augustus 17, 2021 0

Hulp nodig? contact@winstwebshop.nl

Het advies in deze Checklist (inclusief alle gerelateerde bronnen zoals gidsen en gerelateerde materialen) is alleen algemeen advies. Het is opgesteld zonder rekening te houden met uw doelstellingen, financiële situatie of zakelijke behoeften. Alvorens op basis van dit advies te handelen, dient u de geschiktheid van het advies te overwegen, rekening houdend met uw eigen doelstellingen, financiële situatie en zakelijke behoeften. Voor zover maximaal is toegestaan door de wet, wijzen de auteur en aanverwante entiteiten en de uitgever alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid af jegens enig persoon, direct of indirect voortvloeiend uit het al dan niet nemen van actie op basis van de verstrekte informatie

Deze site is geen onderdeel van de Facebook™ website of Facebook™ Inc. Bovendien wordt deze site op geen enkele wijze ondersteund door Facebook™. FACEBOOK™ is een handelsmerk van FACEBOOK™, Inc.

Winstwebhop.nl is een handelsnaam van ABRBos Holding BV onder KVK:83095004 – BTW:NL862724533B01 -Valeriusstraat 8, 2394XT Hazerswoude-Rijndijk
contact@winstwebshop.nl / 06-30594242  Algemene voorwaarden

Facebook Twitter Instagram Pinterest

©2022 Created by winstwebshop.nl

Ook een winstgevende webshop?

Download de Checklist voor een optimale en winstgevende webshop!

 

Je ontvangt binnen een paar minuten de (uitgeklede versie) van de Winstwebshop Checklist in je mail.

Nee dankje, Ik heb al een optimale webshop!
Invalid email address
Thanks for subscribing!
Ook een winstgevende webshop?

Download de Checklist voor een optimale en winstgevende webshop!

 

Je ontvangt binnen een paar minuten de (uitgeklede versie) van de Winstwebshop Checklist in je mail.

Nee dankje, Ik heb al een optimale webshop!
Invalid email address
Bedankt, controleer je e-mailadres en bevestig deze om de checklist te ontvangen!