Er zijn veel redenen waarom je bezoekers van je webshop zou willen analyseren. Als je bijvoorbeeld een webshop runt, is het belangrijk om te weten wie je site bezoekt en wat ze er wel en niet leuk aan vinden. Dit kan een indicatie geven van hoe goed de site het doet en welke veranderingen er moeten worden aangebracht zodat je meer klanten uit bezoekers kan halen
In deze blogpost bespreken we tools voor bezoekersanalyse, zoals click tracking, heatmaps en gedragsanalyse, die allemaal een waardevol inzicht kunnen bieden in hoe mensen met je website omgaan, zodat je weloverwogen beslissingen kunt nemen over hoe je je webshop of producten het beste kunt beheren of verbeteren.
Click Tracking
Inhoudsopgave
Waar de bezoekers van je website op klikken is erg belangrijk. Click tracking kan worden gebruikt om te analyseren op welke pagina’s meer is geklikt dan op andere, zodat je weet welke inhoud aandacht behoeft en mogelijk aanleiding kan zijn voor een herontwerp van de site. Verdwijnen bezoekers van je website na een bepaalde pagina? Blijven ze langer op een pagina?
Je kunt de gegevens van de klikanalyse ook gebruiken om je website te verbeteren en aantrekkelijker te maken voor de bezoekers, bijvoorbeeld door een “koop nu”-knop toe te voegen op pagina’s waarop vaak wordt geklikt of door onderbenutte inhoud te verwijderen.
Hover-tracering
Wanneer iemand met zijn muis over een tekstelement beweegt met zijn muis lees de bezoeker heel waarschijnlijk de tekst. Ga dit maar een bij jezelf na. Op deze manier weet je wat bezoekers lezen en wat dus belangrijk is. Hover tracering is erg interessant en wordt vaan onderschat.
Tools voor bezoekersanalyse
Je kan bezoekersgedrag analyseren met een reeks software en diensten. Enkele basis klikanalysetools zijn Google Analytics, Clicky of Piwik, de meest populaire gratis data-analysedienst voor websites. Al deze opties bieden vele mogelijkheden om je bezoekers te analyseren. Zoals bijvoorbeeld waar op geklikt is.
Heatmaps
Als u het gedrag van bezoekers op je website wilt analyseren, kan een heatmap een waardevol hulpmiddel zijn. Een heatmap is een grafische weergave van gegevens. Het laat zien op welke onderdelen van uw website bezoekers het meest klikken, en het kan worden gebruikt om bezoekersgedrag te analyseren.
Dit kan je uitlezen door de verschillende kleuren die overeenkomen met hoe vaak op dit gedeelte wordt geklikt als iemand je site bezoekt. De kleurintensiteit geeft aan welke delen van de pagina belangrijk zijn en tot waar mensen scrollen.
Tools voor website heatmaps.
Er zijn verschillende analyste tools die ook een heatmap tonen en waarmee je ook gedragsanalyses kunt doen.
Enkele tools die veel worden gebruikt zijn.
- Crazy Egg.
- Mouseflow.
- Lucky Orange.
- Hotjar
Gedragsanalyse
Het gedrag van bezoekers kan worden geanalyseerd door te kijken naar de manier waarop mensen met je website omgaan. Je kan bijvoorbeeld analyseren of bezoekers meer tijd op de ene pagina doorbrengen dan op de andere, of dat ze na een bezoek aan een bepaald product terug gaan naar de startpagina. Dit type analyse wordt vaak gebruikt voor conversieoptimalisatie en geeft een duidelijk beeld van hoe je website echt wordt gebruikt.
Het uitlezen van gedrag is vaak erg lastig als je niet weet waar je naar moet kijken. Bedenk dus vooraf wat je wilt weten of testen.
Wil je meer winst halen uit je webshop? Koop de webshop conversieoptimalisatie Checklist!
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.