De Grootste Frustraties bij Webshops: Waar ergeren klanten zich het meest aan?
Inhoudsopgave
Er zijn veel frustraties die klanten ervaren wanneer ze online winkelen. Je vergeet het vaak, maar iedere webshop is anders. Alles wat onverwacht is zorgt voor een interne afweging. Draagt het bij aan een positieve of negatieve ervaring?
Alle onverwachte momenten leveren soms frustraties op. In dit blog bespreken we enkele van de meest voorkomende. We zullen ook tips geven over hoe je deze frustraties kunt vermijden en de shop van je klanten positief kunt laten zijn.
Webshop frustraties tijdens het bestellen:
Stel je loopt een fysieke winkel in en een medewerker vraagt meteen of je je e-mailadres wilt geven voor korting. Super irritant. Doe dat dan ook niet in je webshop. Sloop die nieuwsbrief inschrijving minimaal de eerste minuut uit je shop. Kijk kritisch wat je de eerste paar seconden in beeld laat verschijnen in je webshop. Bijna niks is echt nodig!
Klanten hebben er een hekel aan als ze het gevoel hebben dat ze worden bedrogen. Logisch! Dit kan gebeuren als ze onverwacht extra moeten betalen voor verzending. Of als ze het gevoel hebben dat ze hetzelfde artikel ergens anders goedkoper hadden kunnen vinden. Maar jij kwam nog eens met extra verborgen kosten.
Wees duidelijk over eventuele extra kosten en bied een concurrerende prijs aan, zodat je klanten het gevoel hebben dat ze een goede deal hebben gekregen.
Als je teksten, afbeeldingen, maten, kleuren, inhoud of wat dan ook niet bij het product staat beschreven, laat je een klant met heel veel vragen achter. Kijk eens serieus naar je webshop. Heb je wel alles opgeschreven wat de klant hoort te weten?
Bekijk je webshop op mobiel, tablet, en desktop. Gebruik webshop analyse tools en kijk terug hoe bezoekers door je webshop klikken. Je ziet vanzelf tegen welke frustraties je boekers aanlopen.
Webshop frustraties na bestellen:
De eerste frustratie is wachten. Klanten hebben een hekel aan wachten, of het nu is tot hun bestelling is verwerkt of tot het pakketje onderweg is. Zorg ervoor dat je een duidelijk en beknopt verzendbeleid hebt, zodat klanten weten wanneer ze hun bestelling kunnen verwachten. En als er vertragingen zijn, houd ze dan op de hoogte van de status van hun bestelling.
Een andere frustratie is het gevoel dat je niet krijgt waar je voor betaald hebt. Dit kan gebeuren als een artikel beschadigd aankomt, of als het niet hetzelfde is als het artikel dat op de website staat afgebeeld. Wees duidelijk over je retourbeleid, en zorg ervoor dat beschadigde artikelen snel en zonder gedoe worden vervangen.
Het retourproces is vaak erg frustrerend voor klanten. Ze moeten een retourformulier uitprinten, invullen en hun eigen manier vinden om het terug te sturen. Dit is iets wat u als webshop eigenaar veel makkelijker kunt maken voor je klanten. Zorg ervoor dat het retourproces voor je klanten zo gemakkelijk mogelijk is. Bij voorkeur moeten ze artikelen kunnen terugsturen zonder eerst contact met je op te hoeven nemen.
Door deze tips te volgen, kan je veel van de frustraties die klanten ervaren vermijden. Houd je webshop duidelijk, beknopt en concurrerend, en je zult klanten tevreden houden.
Heb jij nog tips om frustraties in webshops te voorkomen? Deel ze in de reacties hieronder!
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.