Hoe schrijft je productteksten die producten verkopen?
Inhoudsopgave
Het is heel eenvoudig: schrijf over wat je weet. Laat de lezer begrijpen, op welke manier zijn of haar leven verandert met en door een bepaald product. Schrijf vervolgens hoe – precies hoe – deze verandering plaatsvindt. Eindig met de lezer te vertellen wat hij nu anders kan doen dan voordat hij dit nieuwe product bezat.
De beste productteksten zijn geschreven voor één specifieke doelgroep (een buyer persona). Dit is absoluut cruciaal als je nog niet in staat bent om voor alle mogelijke gebruikers of klanten tegelijk te schrijven. Ze moeten echter ook zo begrijpelijk mogelijk zijn, zodat iedereen meteen weet waarom deze keuze zinvol is in vergelijking met andere keuzes die op de markt beschikbaar zijn.
Wie schrijft jouw productteksten?
De beste schrijver voor het schrijven van goede productteksten is iemand die de primaire gebruiker is van je product. Die het product kent of er kennis mee heeft gemaakt. Dat kan een professionele schrijver zijn, maar dat hoeft niet. Als je serieus nadenkt over het schrijven van verkopende productteksten en je wilt al het technische jargon uit de tekst halen, kies dan een wel een professionele schrijver voor het schrijven van je product teksten. Ze kunnen ook schrijven met humor en/of inlevingsvermogen, wat absolute must-haves zijn voor het schrijven van effectieve verkoopteksten.
Ik wil zelf verkopende product teksten schrijven.
Probeer niet meteen goede productteksten te schrijven!
Als je net begint met het schrijven van verkopende productteksten – of zelfs als je het al jaren doet – het schrijven van effectieve productteksten is niet iets wat je in één dag onder de knie hebt. Het vergt tijd, geduld, schrijfervaring en ook schrijfoefening om echt goede producttekst te schrijven.
Houd het schrijven kort.
Als jouw product meerdere functies of opties bevat, betekent dit niet dat u ze allemaal in detail hoeft te beschrijven! Als ze belangrijk genoeg zijn voor een klant om te kopen, dan is het voor potentiële klanten het beste als je gewoon uitlegt wat deze items doen en waarom ze belangrijk zijn. Kom snel tot je punt.
Hoe lang moet de tekst zijn?
Productteksten hoeven niet bijzonder lang te zijn – ongeveer 2500 woorden zouden voor de meeste producten meer dan voldoende moeten zijn. Maar zorg ervoor dat je tekst altijd volledig is: je moet geen onbeantwoorde vragen achterlaten, want dat is het hele punt van het schrijven van product teksten, toch?
Gebruik niet te veel woorden!
Het laatste wat je lezers willen is een roman lezen over iets waarvan ze nog niet eens weten dat het bestaat. Als je zoveel te vertellen hebt, zorg er dan voor dat het op een begrijpelijke manier geschreven is en vertel mensen waarom ze dit nodig hebben zonder meer te schrijven dan nodig is.
Wees niet te opdringerig!
Je moet je lezers nooit verleiden tot kopen! Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar er zijn zoveel schrijfstijlen die op de grens van oneerlijkheid liggen. Ze proberen klanten te overtuigen om iets te kopen door informatie achter te houden of met “wetenschappelijk bewezen” verklaringen te komen. Doe dit nooit als je klanten wilt die steeds weer terugkomen, in plaats daarvan moet je altijd schrijven vanuit feiten en schrijf zoals je zou schrijven aan je beste vrienden.
Ben je onzeker over je spelling? Laat hem dan nalezen of gebruik een grammatica- en spellingscontrole tool zoals
https://languagetool.org/nl
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.