Ineens geen bestellingen meer? Wat nu?
Inhoudsopgave
Je hebt al een tijdje een webshop. En eigenlijk loopt het helemaal niet zo gek. Er komen best wat bestellingen binnen en je hoopt dat het langzaam drukker wordt. Maar ineens krijg je geen bestellingen meer. Paniek, wat nu? Net nu het zo lekker loopt stopt het, en voor hoe lang?
Misschien is er wel helemaal niets aan de hand en heb je een seizoenproduct of kopen mensen ineens iets minder omdat ze kort geleden veel hebben uitgegeven. Veel van die periodes zoals net na de feestdagen, na vakantie, eerste mooie zomerdagen, slecht nieuws etc. Er kan van alles aan de hand zijn en heb jij mooi de tijd om aan je webshop te werken.
Waarom ineens geen bestellingen meer in je webshop
Als je het goed is heb je je bezoekers en kopers goed in beeld met analyse tools. Zo nee. Snel doen. Lees hier de gratis analyse tools voor je webshop.
De eerste stap die je moet zetten is controleren waarom er geen kopers meer zijn. Zijn er nog wel hetzelfde aantal bezoekers? Zo, ja controleer of je nog kan bestellen op je website. Werkt alles nog? Je zal niet de eerste zijn waar er (per ongeluk) iets geüpdatet is, en er een defect in je webshop zit.
Heb je minder bezoekers dan normaal? Ook dan is er nog geen man overboord. Waar komen je bezoekers normaal vandaan en is hier iets in gewijzigd? Dit laat meteen zien dat je nooit op één paard moet wedden. Te veel webshops zijn te afhankelijk van één marketingmiddel waarmee ze 80% van de omzet maken. Zorg dat je inzet op meerdere marketing middelen.
Wat kan je doen als je ineens geen bestelling meer hebt in je webshop?
Stel je voor dat je beste marketingmiddel niet meer voor omzet zorgt. Wat nu? Eigenlijk ben je nu terug bij af. Terug bij een startende webshop. Dus ga je marketing inzetten alsof je een startende webshop bent, maar nu met een kleine voorsprong. Je hebt een bestaande klantenkring waar je iets mee kan.
Emailmarketing:
Pluis je klanten uit. Verzamel alle emailadressen en stopt ze in een emailsoftware. Bekende email software zijn mailpoet, mailchimp, sendinbleu. Een goede email zorgt direct voor nieuwe klanten. Maak een email contentplan en zorgt voor een regelmatige interessante email. Je kan een product uitlichten of de aandacht op een categorie vestigen. Wat je ook doet. Het moet aansluiten bij je doelgroep.
Social media:
Start met een unieke actie op social media. Heb je nog geen actief account wordt het tijd dat je er een plan voor gaat maken. Iedereen zit op social media dus ook jouw doelgroep. Wees interessant, Deel leuke feitjes, laat zien wie jij en je bedrijf is. Je hebt iets waar je trots op bent toch. Hoe klein ook, laat het zien!
Advertenties:
Advertenties zijn natuurlijk moeilijk in te zetten als je geen geld verdiend. Maar een goede advertentie kan je veel geld opleveren. Ga in gesprek met meerdere adverteerders en kijk wat kan aanslaan bij je doelgroep. Maak goede afspraken over wat je betaald voor de advertenties en de instelkosten. Er zit veel verschil in de prijs. Vraag naar reviews van klanten etc.
Affiliate / influencers:
Een mooie kans die je niet moet laten liggen. Vaak kan je door geen geld uit te geven toch geld ontvangen. Affiliates en influencers zijn hier erg goed voor om in te zetten. Na de bestelling betaal je een percentage. Extra prettig, want je hebt je geld al ontvangen van de klanten.
Zo zie je maar, er is genoeg te doen als je ineens geen bestellingen meer hebt in je webshop. Zorg dat je het zover niet laat komen.
Wil je een optimale webshop? Koop de Webshop optimalisatie Checklist en je bent altijd voorbereid.
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.