Bezoekers terugroepen die je webshop hebben verlaten zonder te betalen?
Inhoudsopgave
Stel jij jezelf wel eens de vraag? Hoe kan ik bezoekers terugroepen die de webshop hebben verlaten zonder te betalen?
Het achterlaten van artikelen in het winkelwagentje komt vaak voor, maar helaas keren veel mensen nooit terug om hun aankoop af te ronden. Meer dan 80% van de shoppers verlaat een webshop zonder iets te kopen. Dit kan je veel geld kosten, dus is het belangrijk manieren te vinden om deze bezoekers terug te halen en ze ervan te overtuigen terug te komen om hun aankoop af te ronden. In dit blog bespreken we enkele methoden die je kunt gebruiken om bezoekers terug te roepen die je webshop hebben verlaten zonder te betalen!
Bezoekers terughalen met e-mailmarketing.
Een methode die je kunt gebruiken om bezoekers terug te roepen is door ze een e-mail te sturen. Je kunt een geautomatiseerde e-mailcampagne opzetten die een reeks e-mails verstuurt naar shoppers die artikelen in hun winkelwagen hebben achtergelaten. Deze e-mails kunnen een kortingscode of een speciale aanbieding bevatten om hen aan te moedigen terug te komen en hun aankoop te voltooien.
Zie onderstaand voorbeeld:
Er zijn in de afgelopen week 68 mensen geweest die niet direct een bestelling plaatsen. Deze 68 mensen hebben allemaal één of meerdere e-mails ontvangen en daarvan hebben er 44 alsnog afgerekend. Dat is bijna 65% en goed voor meer dan €9825 extra omzet. Dit was je anders gewoon mis gelopen en is helemaal gratis en geautomatiseerd. 1x instellen (testen en meten) en je bent klaar.
Onderstaand is een uniek voorbeeld. Maar gemiddeld haal je tussen de 10 en 20% van je verloren bezoekers weer terug.
Verlaten winkelwagen e-mails instellen?
Er zijn voor de verschillende webshopsoftware ook verschillende tools. Zoek binnen je CMS naar ”abandoned cart”
Denk goed na over hoe je deze instelt. Je hebt o.a te maken met de GDPR wetgeving. Je mag mensen niet zomaar e-mailen, wel nadat je toestemming hebt gevraagd.
Maar bedenk ook hoeveel e-mails je wilt versturen en wanneer deze verzonden moeten worden.
Welke onderwerpregels en teksten je gaat gebruiken. ”je winkelwagen wacht op u” gaat niet meer werken.
Bezoekers terughalen met retargeting
Een andere methode die je kunt gebruiken om bezoekers terug te halen is door ze te retargeten met advertenties. Je kan retargeting tools zoals Google Ads, Facebook Ads, pintrest of Tik Tok Ads gebruiken om advertenties te tonen aan mensen die je webshop hebben bezocht, maar geen aankoop hebben gedaan.
Deze advertenties kunnen worden gepersonaliseerd op basis van de producten waarin ze geïnteresseerd waren en kunnen een speciale aanbieding of kortingscode bevatten om hen aan te moedigen terug te komen en een aankoop te doen. Hierover zal ik nog eens een blog schrijven.
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.