Hoe een prijsstrategie gebruiken voor je webshop?
Inhoudsopgave
Als het op prijsstrategie voor een webshop aankomt, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Een van de belangrijkste is het gebruik van prijsverankering. In dit blog bespreken we wat prijsverankering is en hoe je het kunt gebruiken in je eigen webshop. We zullen het ook hebben over andere prijsstrategieën die je kunnen helpen om je webwinkel te optimaliseren en de verkoop te verhogen!
Wat is prijsverankering?
Prijsverankering is een prijsstrategie waarbij je een hoog prijspunt kiest voor één van je producten, en vervolgens de prijs van de rest van je producten in verhouding tot dat prijspunt bepaalt.
Bijvoorbeeld, als je een product hebt dat je wilt verkopen voor €100, dan zou je de andere producten in je winkel rond die prijs prijzen. Dit kan betekenen dat sommige artikelen iets goedkoper zijn en andere iets duurder.
De reden dat deze techniek werkt, is dat mensen de natuurlijke neiging hebben om dingen met elkaar te vergelijken. Wanneer ze een artikel zien met een prijs van €100, zullen ze dat automatisch gaan vergelijken met de andere artikelen in je webshop. Dit betekent dat zelfs als je andere producten niet zo duur zijn, zullen ze in vergelijking een koopje lijken!
Hoe kan je prijsverankering gebruiken in je webshop?
Er zijn een paar verschillende manieren waarop je prijsverankering kunt gebruiken in je eigen webshop. Een manier is om je producten te prijzen volgens het volgende schema
– Product A: €100
– Product B: €75
– Product C: €50
Dit creëert een duidelijke hiërarchie van prijzen, waarbij product A het duurst is en product C het minst duur. Dit kan effectief zijn bij het stimuleren van de verkoop van product C, omdat mensen het als een koopje zullen zien! Een andere manier om prijsverankering te gebruiken is om al uw producten op hetzelfde prijspunt te zetten.
Bijvoorbeeld, als je een (veel beter) product verkoopt dat €100 kost, prijs alle andere gelijkende (slechtere) producten in je webshop rond de €99. Hierdoor lijkt het product van €100 een veel betere deal, en mensen zullen het eerder kopen!
Wat zijn andere prijsstrategieën voor webshops?
Naast prijsverankering zijn er nog een paar andere prijsstrategieën die je in je webshop kan gebruiken. Een daarvan heet “bundelen” Dit is wanneer je twee of meer producten samen verkoopt tegen een gereduceerde prijs. Bijvoorbeeld, als je t-shirts en broeken verkoopt, kan je ze samen bundelen en een korting van 15% op de totale prijs aanbieden. Dit is een effectieve manier om de verkoop te verhogen, omdat mensen het gevoel zullen hebben dat ze een goede deal krijgen!
Een andere strategie heet “dynamisch prijzen” Dit is wanneer je de prijzen van je producten verandert op basis van de vraag. Hoe eerder je er bij bent hoe goedkoper je het krijgt. Dit is wat veel festivals en concerten gebruiken, maar kan ook werken voor webshops. Dit is een mooie manier om de inkomsten te verhogen, maar het kan ook averechts werken en mensen niet meer kopen.
Een laatste strategie is de zogenaamde “loss leader”-prijsstelling. Hierbij prijs je een van je producten onder de kostprijs om klanten naar je webshop te lokken. Dit is wat veel voorkomt in supermarkten. De hoop is dat als ze eenmaal in je webshop zijn, ze ook andere (meer winstgevende) producten zullen kopen! Deze strategie is er één om heel goed over na te denken. Je up-sell en cros-sell moet heel goed werken en zich al bewezen hebben.
Waarom een prijsstrategie je webshop helpt aan meer conversie?
Mensen kunnen moeilijk beslissingen nemen. Dit komt door de keuzestress. Maak ik wel de goede keuze of is dit wel het beste merk? Bedenk zelf maar eens dat als je iets wilt kopen waar veel keuze is je een soort stress zal voelen. Dit begint al in de supermarkt bij de frisdrank, chips of zelfs het broodbeleg.
Vaak kies je dan voor de laagste prijs. Of dat ene merk wat (onbewust) heel erg veel heeft gedaan aan marketing (Op de verpakking). Het vergelijk van de prijs of de beste keuze maakt dit makkelijker voor je.
Een klein label op het best verkochte product met de tekst ‘populair’ of ”meest gekozen” kan andere klanten weer net dat extra zetje geven. Als iedereen het doet.
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.