Bezoekersmeting stelt je in staat om te weten welke bezoekers van je webshop iets kopen en helpt je op die manier de structuur van je webwinkel te optimaliseren. Het voordeel is dat het veel gemakkelijker is om de conversie (de kans dat een bezoeker iets koopt) te verbeteren dan om het verkeer op je webwinkel te verhogen.
Als je weet hoeveel daadwerkelijke bezoekers jouw webshop per dag of per week bezoeken, kan je beoordelen of je genoeg potentiële klanten op jouw site hebt. Zijn er genoeg mensen die in klanten zouden kunnen converteren? Zou een online marketingcampagne voor je rendabel zijn?
Kortom, het meten van bezoekers laat zien welke activiteiten waarde opleveren voor het bestede geld en welke niet. Het meten van bezoekers verhoogt dus de verkoopopbrengst, leidt tot kostenbesparing en biedt mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering van e-commerce businessprocessen.
Wat moet je meten op je webshop?
Inhoudsopgave
Dus wat moet je meten? Bezoekers (e-commerce transacties, winkelwagen activiteit etc.). Elk e-commerce bedrijf heeft zijn eigen KPI’s en prestatie-indicatoren. Het belangrijkste is dat je weet welke factoren van invloed zijn op de conversie van bezoekers naar klanten.
Je kan bijvoorbeeld de tevredenheid van bezoekers meten door hen te vragen of ze jouw webwinkel zouden aanbevelen en hoe waarschijnlijk het is dat ze na een aankoop terugkomen. Op die manier krijgt je een indicatie of er inhoudelijke of serviceproblemen op je site zijn die bezoekers ervan weerhouden daadwerkelijk iets te kopen.
Je moet bezoekers vragen naar hun budget en verwachtingen, en naar hun mening over prijs en productselectie: Waarom hebben ze de artikelen in hun mandje gekozen? Het helpt ook om naar de statistieken van Google Analytics te kijken om te zien hoe bezoekers je webshop gebruiken.
Je kunt dit doen door de bezoekers te sorteren op basis van hun gedragspatronen en kenmerken, en overeenkomsten te vinden in hun online gedrag. Met Google Analytics kan je ook conversies volgen (het proces van browsen naar kopen), waardoor je weer de beste zoektermen voor jouw producten kunt vinden
Hoe weet je of de referentiewaarde correct is?
Wat gebeurt er als een bezoeker niets koopt? Dit hoeft niet te betekenen dat er iets mis was met hen als klanten, maar misschien was er iets mis met jouw product of dienst (of zelfs de prijsstelling). Als dit zo is, zal het meten van bezoekers je helpen te achterhalen wat dit geweest zou kunnen zijn
Je moet ook meten wanneer iemand daadwerkelijk iets koopt: Wat, waarnaar was de bezoeker op zoek toen hij naar jouw webwinkel kwam? Wanneer namen zij hun beslissing om te kopen? Een paar dagen voor de aankoop of slechts een paar minuten ervoor; op welk moment van de dag hebben ze gekocht, en op welke dag? En hoe vaak komen klanten terug na een aankoop, en in welke producten zijn ze dan geïnteresseerd?
Luister naar je klanten.
Hoe kan je je webshop optimaliseren en verbeteren als je niet weet welke vragen jouw klanten stellen over je producten? Denk er eens over na: zou elke klant echt tevreden zijn met self-service opties zoals live chat en FAQ pagina’s. Of is er iets dat bezoekers willen, maar nooit krijgen omdat niemand de vragen beantwoordt?
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.