Koop de checklist
Inloggen
Log in Register

Bewijs je menselijkheid: 6   +   1   =  
Vergeten wachtwoord ?

Er wordt een wachtwoord naar uw e-mailadres gestuurd.

Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt om uw ervaring op deze website te ondersteunen, om de toegang tot uw account te beheren en voor andere doeleinden die worden beschreven in ons privacybeleid.

Nu tot wel 65% extra korting
Gratis SWOT en concurrentieanalyse

Ik wil een webshop starten, maar waar begin ik?

Inhoudsopgave

  • Ik wil een webshop starten, maar waar begin ik?
    • Webshop starten? Dé complete handleiding
    • Is er vraag naar je product?
  • Een webshop starten is niet niks:
    • Bepaal je doelgroep
    • Maak een sitemap:
    • Schrijf je teksten voor je webshop:
    • Maak foto’s
      • Design
    • Kies je domeinnaam en hosting:
    • Hosting voor webshop:
    • Kies je webshop software
    • Je betalingsprovider
    • Kies een verzendpartij
    • Bouw je webshop of laat hem bouwen.
    • Test en laat testen
    • Direct succesvol een webshop starten?

Je bent niet alleen. Heel veel mensen met jou hebben de behoefte om een webshop te starten. Om te starten met een webshop begin je met een product, dat is logisch, toch?

Je hoeft niet direct te starten met het bouwen van een nieuwe webshop, als tip wil ik je meegeven dat je eerst onderzoek doet of er vraag naar je product is. Gebruik hiervoor meerdere verkoopkanalen zoals online marktplaatsen, social media en mogelijk zelfs offline rommelmarkten.

Dit geeft je inzicht in hoe je jouw product moet verpakken en versturen. En hoe klanten over je product denken of wat mogelijke motieven zijn om het niet te kopen.

Webshop starten? Dé complete handleiding

Is er vraag naar je product?

Dan is het tijd voor een webshop. Maar welke webshop software kies je? Wie gaat hem maken? Wat voor teksten en afbeeldingen moeten erop? Hoe ga ik dit alleemaal regelen?

Webshop starten stappenplan:

  1. Bepaal je product
  2. Bepaal je doelgroep
  3. Maak een sitemap (Wat wil jij dat je klanten doen?)
  4. Schrijf je teksten (wie, wat hoe, waarom, waarom bij jou? Etc)
  5. Maak foto’s (denk na over je design)
  6. Kies een domeinnaam
  7. Kies een hosting partij
  8. Kies je webshop software
  9. Kies een betalingsprovider (Welke?)
  10. Kies een verzendpartij (welke keuze heb ik?)
  11. Bouw je webshop of laat hem bouwen
  12. Test en laat testen
  13. Analyseren
  14. Optimaliseren

Bedenk vooraf ook hoe je je marketing gaat inzetten. Je webshop live zetten en niks aan marketing doen is verleden tijd. Er komen ieder jaar tot wel 10000 webshops bij in Nederland. Denk dus na hoe je je klanten gaat werven. Doe dit voor dat je je webshop software hebt gekozen. Een marketingsysteem moet misschien wel aangesloten kunnen worden op je webshop. Wel zo handig.

Een webshop starten is niet niks:

Wil jij wel succes met je webshop dan moet je voordat je bent begonnen, goed nadenken over alle zaken rond je webshop. Met bovenstaande stappenplan weet je ongeveer waar je allemaal aan moet denken. Dit klinkt veel en demotiverend maar je start met een voorsprong.

Bepaal je doelgroep

Je klanten zijn belangrijk. Verdiep je in je ideale klant. Doordat je al getest hebt met je product weet je al veel over je bestaande klanten. Interview bestaande klanten en stel gerichte vragen. Probeer overeenkomsten te vinden en maak hiermee een profiel van je ideale klant.

Plaats je ideale klant in een hokje (niet meer van deze tijd maar dit helpt je echt)

  • Waar wonen ze (stad, regio, type huis, etc)
  • Leeftijd, geslacht, beroep, getrouwd, kinderen? etc
  • Waar hebben ze interesse in? Wat doen ze in hun vrije tijd
  • Welke Social media, kranten, nieuws, tv /radio zenders gebruik ze
  • Hoe ziet hun dag eruit? Hoe ziet hun leven eruit?
  • Wat verwachten ze van service, hoe worden ze graag geholpen?
  • Waarom kopen ze je producten, wat los je voor ze op?
  • Waarom kopen ze je product niet? Welke merken kopen ze nog meer?
  • Wanneer kopen ze meer producten?
  • Wat vinden ze belangrijk, welke doelen hebben ze?

Er zijn nog veel meer vragen die je aan jouw product kan koppelen om meer inzicht in je doelgroep te krijgen. Wees hier creatief in en verplaats je goed in je (mogelijke klanten)

Maak met deze informatie een profiel van je ideale klant. Gebruik alle overeenkomsten.

Schrijf ook alle vragen op die een klant mogelijk zou kunnen vragen over je product. Je moet antwoord kunnen geven op veel vragen. Dit gaat je helpen de verkoop te vergroten.

Jij bepaalt uiteindelijk wie je klant wordt. Niet de klant zelf.

Maak een sitemap:

Je weet nu wat je aan wie gaat verkopen. Je gaat je nu oriënteren op hoe je website er uit gaat zien. Omdat je weet wie en wat je ideale klant wilt kan je je website gaan vormgeven. Welke pagina’s heb je echt nodig? Hoe wil je klant het liefst over de website gaan? Met alle vragen die je gesteld hebt is het aannemelijk dat je inzichtelijk hebt in waar de klant naar gaat zoeken.

Stel jij verkoopt een nieuw product zoals rode bloemkolen. Jouw ideale klant is gek op bloemkool en rood is zijn lievelingskleur.

Hij besteld eten altijd op maandag maar eet rode bloemkool altijd op donderdag. Hij twijfelt erg of de bloemkool na 4 dagen ook nog rood is. Jij moet dus nadenken waar je dit antwoord gaat plaatsen. Op een centrale plek met vraag en antwoorden, de houdbaarheidspagina of direct op de productpagina.

Begin simpel:

  • Homepage
  • Winkelpagina
  • Productpagina (kan algemeen)
  • Winkelmand
  • Afrekenen
  • Succes/ bedankt pagina
  • Over ons, wie zijn wij, over onze producten,
  • Contact
  • Algemene voorwaarden, privacyverklaring
  • Vragen en antwoorden
  • Informatie over verzending, retouren, houdbaarheidsdatum, betaling etc

In hoeveel klikken/ stappen kan een klant alle informatie vinden? Wat zou je zelf handig vinden?

Schrijf je teksten voor je webshop:

Je hebt je product, doelgroep en sitemap.

Je weet nu precies voor welke pagina je wat moet schrijven. Alle informatie die de klant nodig heeft om uiteindelijk over te gaan tot betaling kan je nu opschrijven.

Als je een beetje hebt nagedacht over marketing wil je misschien ook wel gevonden worden in Google. Schrijf je teksten meteen optimaal voor de zoekmachine.

Met alle steekwoorden, Interviews, sitemap etc kan je je teksten ook uitbesteden aan een professionele copywriter. Het is vaak goedkoper om je teksten achteraf te laten controleren.

Je wilt verkopen. Schrijf als een verkoper.

  • Zorg dat een bezoeker weet waarom ze bij jou moeten kopen?
  • Welk probleem los je op?
  • Voorkom lange, moeilijke en onleesbare teksten?
  • Wat mist de klant als jij er niet meer bent?
  • Manage de verwachting; Wat kan de klant verwachten na dat ze iets hebben gekocht?
  • Geef vertrouwen, maak het vertrouwen waard

Denk bij het schrijven van de teksten ook aan de leesbaarheid voor bijvoorbeeld Google. Dit is een vak apart maar met deze tips om je webshop bovenaan in Google te krijgen kom je ver.

Maak foto’s

Een webshop of website zonder beeld werkt niet. Wil je een succesvolle webshop starten dan is beeldmateriaal van levensbelang. Investeer in een goede camera (of app op je smartphone).

Maak sfeerbeelden en productfoto’s

Waar moet je op letten bij product foto’s

  • Zorg voor vlakke en rustige achtergrond
  • Zorg voor goed licht en belichting (dicht bij het raam)
  • Kies voor een groot en liefst vierkant formaat voor je foto’s in de webshop
  • Maak foto’s van meerdere kanten

Je kan een photoboot (kleine foto box met licht) bestellen als je kleine producten hebt. Maar met een groot vel (wit) papier kan je ook erg ver komen. Maak bijvoorbeeld een reflector met aluminiumfolie om het licht te weerkaatsen.

Tip: zet de flitser uit en gebruik alleen natuurlijk licht. Dit voorkomt dat klanten en andere beeld hebben van je producten.

Bewerk je foto’s na de tijd met Lightroom (App gratis en betaald), Gimp (pc en gratis) of photoshop (pc, app en betaald).

Design

Denk na over je design. Laat een logo maken of denk na om een brand guide te laten ontwerpen. Hiermee ben je verzekerd dat je volledige design op elkaar aansluit.

SEO Tip: Sla de afbeeldingen op met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld; Groene broek met bretels – Je domeinnaam. Hiermee is je afbeelding zichtbaar in Google als mensen zoeken op groene broek met bretels.

Kies je domeinnaam en hosting:

Over het algemeen zal je domeinnaam het eerste zijn waar je over na gaat denken. Hoe belangrijk je naam ook is moet je eerst voorgaande zaken als product en doelgroep hebben geregeld. Alleen dan kan je gaan richten op je naam. Past het bij je producten? Slaat het aan bij je doelgroep?

Bij het kiezen van een domeinnaam moet je rekening houden met een paar dingen:

  1. Hou het kort en eenvoudig
  2. Vermijd speciale tekens
  3. Hou het leesbaar
  4. Is het makkelijk te onthouden?

Heb je enkele namen opgeschreven?

Check je namen bij de KVK en de Benelux merknaam bescherming. Als webshop met ambitie is een check van internationale merknamen ook slim.

Tip: Hou rekening met herkenbaarheid voor zoekmachines. Rodekinderkleding.nl is erg specifiek maar wel lekker voor Google. Het opbouwen van een merk met deze naam is dan weer wel erg moeilijk.

Hosting voor webshop:

Een hosting partij en Webshop software moet je samen kiezen. Als je bijvoorbeeld kiest voor een webshop als service partij is het niet handig dat je ergens anders een hosting afneemt.

Bedenkt wat je wilt:

  • Wil ik professionele emailadressen, inloggen op een webmail?
  • Wil ik automatische back-ups?
  • Automatisch opschalen, beveiliging
  • Prestaties, Bandbreedte en opslagruimte

Ik raad altijd aan om je domeinnaam en emailadres vast te zeten bij een professionele en betrouwbare hosting partij. Doe zelf onderzoek en laat je niet te veel leiden door schreeuwerige hosting reclames. Stel bovenstaande vragen als je anderen om advies vraagt.

Kies je webshop software

Hoe kies je een webshop software?

Door alle bovenstaande stappen te doorlopen weet je precies wat past bij je product en doelgroep. Je hebt ook al een beetje in beeld welke marketing je wilt gaan gebruiken. Je webshop software moet hier dus op aansluiten.

Persoonlijk ben ik fan van een wordpress webshop. De marketingmogelijkheden, blog opties, en gebruiksvriendelijkheid is hierin doorslaggevend geweest.

Maar er zijn natuurlijk veel meer opties waar je uit kan kiezen. Ieder met zijn eigen voordelen of nadelen. Wil je veel zelf doen, wil je zelf leren een webshop te bouwen, Wil je nergens naar omkijken en alles tot in de puntjes hebben geregeld?

De makkelijkste keuze is een webshop als service

  • Lightspeed
  • Mijn webwinkel
  • Shopify
  • Jouw web
  • CCV shop

Zijn enkele voorbeelden van webshop als service aanbieders.

Voordelen van deze software zijn het eenvoudig opbouwen van een webshop uit bestaande templates. Producten toevoegen en je bent klaar.

Nadelen zijn de maandelijkse kosten, beperking op het aantal producten, beperkingen op design en mogelijkheden.

Open source-webshop software

  • Magento
  • WordPress (handleiding webshop bouwen met wordpress en woocommerce)
  • Shopware
  • Prestashop

Voordelen van open source-webshop software zijn de onbeperkte mogelijkheden. Alles is wel mogelijk met een (gratis) extensies of beetje programeer kennis.

Door de vele functionaliteiten heb je het nadeel ook te pakken. Het Is voor een leek vrij lastig om een goed werkende shop neer te zetten door de vaak technische handelingen die je moet verrichten.

De kosten van een open source webshop zijn heel verschillend. Van €250 tot €10.000.

Je betalingsprovider

Met een webshop wil je natuurlijk ook betalingen kunnen ontvangen. Dit doe je met een betalingsprovider. Software waarmee de betalingen geverifieerd worden. Met dit betaalsysteem kan je betalingen via o.a ideal, creditcard, PayPal, bitcoin etc ontvangen. Je betaalt per betaling een vast bedrag of percentage (of beide) Dit verschilt per provider.

Voor het gebruiken of aanvragen van deze software moet je een bedrijf hebben. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat jij het echt bent middels een ID of zelfs een gas/licht rekening.

Bij sommige webshop als service software zit je vast aan een betaalprovider of zijn niet alle providers beschikbaar. Als je kiest voor een open source-webshop dan heb je best een aantal providers waar je uit kan kiezen. Over het algemeen ben je in NL en Europa het beste uit met Mollie. Voor Webshop als service is Mollie ook bijna altijd beschikbaar.

Kies een verzendpartij

Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen dan heb je waarschijnlijk al enkele pakketjes verstuurd. Mocht je dat nog niet hebben gedaan dan is het daar nu tijd voor. Je hebt tegenwoordig best veel keuze waarmee je kan verzenden. De bekende zijn PostNL, DHL, DPD.

Hoe doe je dat met je webshop? Je kan ieder pakketje handmatig invoeren bij één van deze partijen. Maar je kan ook een koppeling maken met je webshop. Op deze manier kan je eenvoudig de adressen exporteren of de verzend labels direct afdrukken vanuit je webshop.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een verzendpartij?

  1. Zit er een depot bij je in de buurt?
  2. Tot hoe laat mag je je pakketjes hier brengen?
  3. Hoeveel pakketjes mag je hier brengen per keer?
  4. Kan ik deze verzendpartij direct koppelen met mijn webshop?

Als je de juiste partij hebt gevonden moet je ook op zoek naar een printer om de labels te kunnen afdrukken. Je kan vaak al starten met een standaard printer en A4 vellen met daarop A6 stickers.

Bouw je webshop of laat hem bouwen.

Je hebt alles om je webshop te gaan bouwen. Heb je gekozen voor een webshop as service en bouw je hem zelf of neem je de tijd om je te verdiepen in een open source webshop? Heb je al prijzen opgevraagd bij verschillende partijen met jouw keuze en zit er een goede aanbieder tussen?

Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen dan ben je echt al bijna klaar. Je hoeft alleen nog na te denken over het design. Alle teksten en afbeeldingen heb je al uitgedacht.

Je ziet tegenwoordig steeds meer websites de grond uit schieten met ‘’trendy’’ designs. Veel bewegende delen, rare menu structuur en nog vreemdere pagina’s. Hoe mooi of leuk dit ook bij jouw doelgroep zal passen. Je wilt dat iedereen de weg kan vinden in je webshop. Begin met een simpele en duidelijk herkenbare website.

Tip: Maak het jezelf gemakkelijk. Maak een Excel met daarin per product een (korte en lange) omschrijving, categorie, eigenschappen, Variaties etc.

Bij veel webshop software kan je deze direct importeren. Dit scheelt je veel tijd.

Hoe je het ook doet. Het bouwen van een webshop neemt (veel) tijd in beslag. Vergist je daar niet in. Spreek met je webbouwer goed af wie wat doet. Wanneer je de producten kan toevoegen/ bewerken. Wat is de opleverdatum en wat wordt er opgeleverd?

Je zal niet de eerste zijn die maanden wacht op een nieuwe webshop of dat je niet krijgt wat je verwacht.

Test en laat testen

Gefeliciteerd! Je webshop staat live. Eindelijk kan je op zoek naar klanten. Nog één laatste stap. Test je webshop volledig door. Vraag bekenden een bestelling te plaatsen en vraag om feedback of kijk mee. Schrijf bij voorkeur een script of een aantal vragen op die de tester achteraf moet kunnen beantwoorden.

Een echte klant wil weten wanneer een pakketje aankomt of wat de maten zijn van het product. Kan hij deze vinden of is dit direct beschikbaar. Wat zijn bijvoorbeeld de verzendkosten? Kan hij echt iets afrekenen op een manier die hij wenst? Verzend een bestelling en controleer hoe deze aankomt.

Komen de mails aan? Krijg je een track and trace code? Hoe werkt het als je een product retour krijgt? Hoe betaal je de bestelling terug? Allemaal vragen waar je nu direct een oplossing voor kan bedenken of maken.

Als je alles hebt getest kan je een plan maken om live te gaan.

Succes met je webshop!

 

Direct succesvol een webshop starten?

Download de webshop optimalisatie checklist met 180 punten die je moet nalopen voor een succesvolle en winstgevende webshop.

  • Over
  • Laatste berichten
Abram Bos
Volg
Abram Bos
Webshop Expert bij Winstwebshop
Webshop-expert met hart en ziel. Weet alle ins en outs voor een (winstgevende)webshop. Gespecialiseerd in webshop marketing, Conversieoptimalisatie (CRO). Zoekmachine optimalisatie en ads (SEO & SEA), Social ads, etc
Abram Bos
Volg
Laatste berichten van Abram Bos (alles zien)
  • Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
  • Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
  • Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Trefwoorden:starten met een webshop, webshop starten
Bericht delen

Gerelateerde berichten

Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions

Ik wil een webshop starten, maar waar begin ik? Je bent niet alleen. Heel veel mensen met jou hebben de behoefte om een webshop te Lees verder

Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter!

Ik wil een webshop starten, maar waar begin ik? Je bent niet alleen. Heel veel mensen met jou hebben de behoefte om een webshop te Lees verder

Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom?

Ik wil een webshop starten, maar waar begin ik? Je bent niet alleen. Heel veel mensen met jou hebben de behoefte om een webshop te Lees verder

Bezoekers terugroepen die je webshop hebben verlaten zonder te betalen

Ik wil een webshop starten, maar waar begin ik? Je bent niet alleen. Heel veel mensen met jou hebben de behoefte om een webshop te Lees verder

Hoe gebruik je eye Tracking voor je Webshop?

Ik wil een webshop starten, maar waar begin ik? Je bent niet alleen. Heel veel mensen met jou hebben de behoefte om een webshop te Lees verder

Laat een antwoord achter Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Winstwebshop Dé checklist voor een optimale webshop Webshop Conversie Optimalisatie

OPTIMALISATIE ZO EENVOUDIG DAT JE OMA HET KAN!

Maak eenvoudig van bezoekers klanten!

(zelfs als je net bent begonnen)

Deze webshop conversieoptimalisatie Checklist is een stapsgewijze handleiding voor elke webshop, die je moet toepassen om van bezoekers klanten te maken.

Direct kopen

Meer webshop tips lezen?

Waarom webshop reviews verzamelen?

augustus 17, 2021 0

Doelgroep onderzoek? Waar begin je?

augustus 17, 2021 0

Wat kost een webshop?

maart 8, 2022 0

10 gratis webshop analyse tools om je ...

april 5, 2022 0

Hoe schrijft je productteksten die producten verkopen?

augustus 17, 2021 0

Hulp nodig? contact@winstwebshop.nl

Het advies in deze Checklist (inclusief alle gerelateerde bronnen zoals gidsen en gerelateerde materialen) is alleen algemeen advies. Het is opgesteld zonder rekening te houden met uw doelstellingen, financiële situatie of zakelijke behoeften. Alvorens op basis van dit advies te handelen, dient u de geschiktheid van het advies te overwegen, rekening houdend met uw eigen doelstellingen, financiële situatie en zakelijke behoeften. Voor zover maximaal is toegestaan door de wet, wijzen de auteur en aanverwante entiteiten en de uitgever alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid af jegens enig persoon, direct of indirect voortvloeiend uit het al dan niet nemen van actie op basis van de verstrekte informatie

Deze site is geen onderdeel van de Facebook™ website of Facebook™ Inc. Bovendien wordt deze site op geen enkele wijze ondersteund door Facebook™. FACEBOOK™ is een handelsmerk van FACEBOOK™, Inc.

Winstwebhop.nl is een handelsnaam van ABRBos Holding BV onder KVK:83095004 – BTW:NL862724533B01 -Valeriusstraat 8, 2394XT Hazerswoude-Rijndijk
contact@winstwebshop.nl / 06-30594242  Algemene voorwaarden

Facebook Twitter Instagram Pinterest

©2022 Created by winstwebshop.nl

Ook een winstgevende webshop?

Download de Checklist voor een optimale en winstgevende webshop!

 

Je ontvangt binnen een paar minuten de (uitgeklede versie) van de Winstwebshop Checklist in je mail.

Nee dankje, Ik heb al een optimale webshop!
Invalid email address
Thanks for subscribing!
Ook een winstgevende webshop?

Download de Checklist voor een optimale en winstgevende webshop!

 

Je ontvangt binnen een paar minuten de (uitgeklede versie) van de Winstwebshop Checklist in je mail.

Nee dankje, Ik heb al een optimale webshop!
Invalid email address
Bedankt, controleer je e-mailadres en bevestig deze om de checklist te ontvangen!