Waarom webshop reviews verzamelen?
Inhoudsopgave
De meeste succesvolle webshops verzamelen reviews van klanten. Je hoort namelijk iets veel liever van echte klanten dan van de verkoper. Goede en zelfs slechte reviews maken je webshop echt. En het is ook nog eens heel slim om feedback te krijgen van daadwerkelijke klanten, zodat je kan aanpassen en verbeteren.
Waarom webshop reviews verzamelen?
Jij wilt weten wat je klanten vinden van je producten, verzending, prijzen etc. Of gewoon een mening over de manier waarop een product was verpakt en of het ook op tijd werd verzonden. Internationale webshops willen ook weten of er problemen waren met de douane of BTW, enzovoort. Koopervaring in de webshop. En doe je veel moeite voor een goede klantenservice? Dan wil je ook horen dat klanten tevreden zijn.
Doe het voor je klanten
Klanten hebben een eerlijke beoordeling nodig van wat ze kopen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Webwinkels nemen meestal klantenbeoordelingen op in de vorm van sterbeoordelingen en geschreven commentaar op de productpagina. Dit laat de klant direct een betere keuze maken. Klanten kunnen gemakkelijk verschillende producten vergelijken door het lezen van actuele meningen van klanten over verschillende aspecten van je producten.
Hoe webshop reviews verzamelen?
Webwinkels zijn online en hebben niet de mogelijkheid om hun klanten telefonisch of persoonlijk om een beoordeling te vragen. Webwinkelbeoordelingen kunnen alleen online worden gegeven.
Laat je klanten weten dat je graag een review van ze ontvangt. Webwinkels kunnen op verschillende manieren reviews verzamelen: direct op hun website, via social media of in nieuwsbrieven en e-mailcampagnes.
Je kunt ook automatisch follow-up e-mailberichten sturen na levering, inclusief links waarmee klanten een beoordeling kunnen schrijven. Je kan ook een recensie formulier toevoegen aan je e-mail nieuwsbrief lijst zodat klanten feedback kunnen geven over producten en diensten direct vanuit hun inbox. Het weergeven van klantbeoordelingen op je site is ook een goede manier om bezoekers te verhogen en hen te overtuigen om jouw producten aan te schaffen.
Wat ga je doen met verzamelde reviews?
Als je eenmaal een aantal beoordelingen van je klanten hebt verzameld, moet je vervolgens beslissen wat je er allemaal mee gaat doen. Hoe meer positieve beoordelingen je hebt, hoe groter de kans dat potentiële klanten zullen overwegen je producten af te nemen. Je kunt bijvoorbeeld de reviews die je hebt verzameld promoten, door ze in een overzicht of bovenaan productpagina’s te plaatsen.
Je kan het natuurlijk ook gebruiken als marketing middel en dus actief linken naar klantbeoordelingen via sociale media en ze bijvoorbeeld plaatsen in nieuwsbrieven.
Hoeveel webshop beoordelingen zijn genoeg?
Het aantal reviews op je webshop zijn natuurlijk wel belangrijk. Een webshop die aangeeft 10.000 producten te verkopen en maar 10 reviews heeft is natuurlijk onbetrouwbaar. Start daarom in een vroeg stadium met het verzamelen van reviews of toon ze nog niet op je webshop.
Alleen goede reviews zijn slecht voor je betrouwbaarheid
In principe loopt je een risico wanneer je 100% positieve beoordelingen op je site hebt staan. Wanneer je teveel positieve opmerkingen hebt staan, kan je ervan verdacht worden dat je reviews manipuleert. Het is daarom goed direct te vragen wat er niet en wel goed was aan de bestelling. Laat mensen nadenken over wat er misschien nog beter kant en wordt betrouwbaarder.
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.