Als eigenaar van een webshop wil je er zeker van zijn dat je call-to-actions (CTA’s) opvallen. CTA’s zijn immers een van de belangrijkste elementen op je site – ze zetten je bezoekers ertoe aan actie te ondernemen en je product te kopen. Maar met zo veel kleuren om uit te kiezen, hoe weet je welke het beste werken voor jouw CTA’s? Lees verder voor een paar richtlijnen om je te helpen de juiste kleuren te kiezen voor jouw call-to-actions.
De psychologie van kleur in marketing
Inhoudsopgave
In marketing kunnen kleuren worden gebruikt om de emoties en het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Bijvoorbeeld, de kleur rood wordt vaak geassocieerd met opwinding en energie, terwijl blauw wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en kalmte. Bij het selecteren van kleuren voor jouw CTA’s is het belangrijk om de psychologie van kleur in gedachten te houden, zodat je kleuren kunt kiezen die de gewenste emoties en reacties bij jouw doelgroep oproepen.
Jouw merkkleuren in je webshop
Een andere belangrijke overweging bij het kiezen van kleuren voor jouw CTA’s is of ze al dan niet overeenkomen met jouw merkkleuren. jouw merkkleuren zijn een belangrijk onderdeel van je algemene merkstrategie – ze moeten consistent worden gebruikt in al je marketingmaterialen, van je website tot je productverpakkingen tot jouw social media-accounts. Als je nog geen vaste merkkleuren hebt, is dit het moment om ze te kiezen. Als je eenmaal jouw merkkleuren hebt gekozen, zorg er dan voor dat alle nieuwe kleuren die je introduceert (zoals voor jouw CTA’s) deze aanvullen
Complimentaire kleuren
Bij het kiezen van kleuren voor jouw CTA’s, zult je ook willen overwegen welke kleuren goed samen zullen werken. Niet alle kleuren gaan goed samen – sommige botsen zo erg dat het pijnlijk is om naar te kijken (dit heet kleur onenigheid). Om kleurverschillen te voorkomen, gebruikt je maximaal twee of drie kleuren voor elke CTA, en zorgt je ervoor dat het complementaire of contrasterende kleuren zijn. je kunt een programma als Adobe Color Wheel gebruiken om je te helpen complementaire en contrasterende kleuren te vinden
Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van kleuren voor jouw call-to-actions – maar door deze richtlijnen in gedachten te houden, kunt je er zeker van zijn dat je kleuren selecteert die helpen de conversie te verhogen en de verkoop te stimuleren.
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.