Hoe prijs je producten in je webshop: Tips en strategieën
Inhoudsopgave
Als het gaat om de prijs van producten in je webshop, is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen winst maken en klanten aantrekken. Als je de prijs van je artikelen te hoog zet, zullen mensen ze minder snel kopen. Maar als je ze te laag prijst, verdien je misschien niet zo veel geld als je zou willen. In dit blog bespreken we enkele tips en strategieën om je producten effectief te prijzen. Lees dus snel verder voor meer informatie!
Hoe prijs je producten in je webshop:
Als het gaat om de prijs van producten in je webshop, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je de kosten van het product dekt. Dit omvat de kosten van de productie of inkoop van het artikel, evenals de verzendkosten en andere bijbehorende kosten. Zodra je deze kosten hebt gedekt, kan je beginnen na te denken over hoeveel winst je zou willen maken.
Hoe een kostprijs berekening maken voor je product?
-
Voeg alle directe arbeidskosten toe. De salarissen en bonussen van iedereen die verantwoordelijk is voor het opslaan en verkopen van het product gedurende een bepaalde periode, moeten worden geteld. Bijv elke maand.
-
Combineer gerelateerde overheadkosten. Overheadkosten kunnen alle kosten omvatten die het bedrijf heeft gemaakt om het product aan te schaffen en aan klanten te tonen (marketing etc). Dit wordt ook elke maand gedaan.
-
Gebruik de bovenstaande cijfers om de productkosten te berekenen. Tel de leverings-, directe arbeids- en overheadkosten bij elkaar op en deel de som vervolgens door het aantal producten dat in die maand is gekocht.
Het is ook belangrijk om rekening te houden met de concurrentie wanneer je de prijs van je producten bepaalt. Als andere winkels en webshop soortgelijke artikelen voor een lagere prijs verkopen, dan moet je misschien je prijzen aanpassen. Het is echter ook belangrijk dat je niet te veel onder de prijs gaat zitten. Vergeet niet dat je winst moet maken!
Maar hoeveel marge moet je maken?
Er is ook geen snelle en gemakkelijke manier om de juiste marge te bepalen. Over het algemeen is echter een marge van 40-50% de norm in de webshop branche. (maar ook weer afhankelijk van je producten)
Je moet ook overwegen of je product uniek is of niet. Als je product uniek is en er dus geen duidelijke vervangers voor zijn, kan je een hogere marge rekenen.
Anders wordt je beperkt door hoeveel de markt kan dragen. Hoe meer concurrentie er is rond je product is, hoe minder marge je op je prijzen kunt plaatsen.
Als je van winkelprijzen houdt, kun je de adviesprijs van de fabrikant bekijken. Dit is meestal de gemakkelijkste en veiligste manier om je producten te prijzen. Je gaat gewoon met de prijzen mee, wetende dat andere bedrijven die dezelfde producten verkopen dezelfde prijskaartjes hebben.
Hoe prijs je producten in je webshop een belangrijke factor?
Een andere belangrijke factor om rekening mee te houden is de gepercipieerde waarde van je producten. Dit is wat klanten denken dat je product waard is. Als je denkt dat je product meer waard is dan de concurrentie, kan je de prijs daarop aanpassen. Als je echter niet zeker bent over de gepercipieerde waarde, kan het een goed idee zijn om wat marktonderzoek te doen. Dit zal je helpen om een idee te krijgen van wat klanten bereid zijn en willen betalen voor je product.
De prijs van je producten in het algemeen
Als het gaat om de prijs van producten, is er geen one-size-fits-all oplossing. Maar door deze tips in gedachten te houden, kan je er zeker van zijn dat je de prijs van je producten effectief vaststelt. Doe wat onderzoek, overweeg de concurrentie, en denk na over de gepercipieerde waarde van je product. Met deze factoren in het achterhoofd, kan je de juiste balans vinden tussen winst maken en klanten aantrekken.
Prijsstratgie:
Bedenk ook dat je mogelijk nog een prijsstrategie wilt inzetten? Korting wilt geven? Het gevoel wat je mee wilt geven in de prijs. En ga zo maar door.
Heb je tips of strategieën voor het prijzen van producten in een webshop? Deel ze met ons in de reacties hieronder! En vergeet niet de checklist te downloaden voor een winstgevend en optimale webshop.
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.