Hoe a/b testen op je webshop voor meer conversie?
Inhoudsopgave
Hoe kan een ab-test je webshop helpen? Om te ab-testen, gebruik je een (analyse)tools. Deze tool is een ab testing software die verschillende versies van dezelfde pagina of advertentie naar verschillende mensen (klanten) stuurt, maar steeds volgens dezelfde criteria. Door dit te doen, krijg je meer kennis over wat helpt om te converteren. Je ziet de resultaten als statistieken en beslist hoe je je project moet optimaliseren op basis van deze resultaten.
Wat is A/b testen?
A/B testen is een zeer professionele manier om je webdesign, inhoud en conversie te optimaliseren. Het wordt al jaren gebruikt in e-commerce shops zoals Amazon of eBay, maar nu wordt ab testing ook erg populair in de Web 2.0 wereld, want ab testen is een manier om concurrerend te blijven en ab testen maakt je winstgevender.
Als ab-testen een beroep was, zou het zeker in de top-10 van de populairste beroepen van de 21ste eeuw staan (maar helaas is ab-testen nog geen beroep). Ab-testen zou net zo goed een kunstvorm kunnen zijn: elke ab-tester heeft zijn eigen strategieën bij het uitvoeren van een ab-test campagne en ab-testers strijden tegen elkaar voor hogere conversiepercentages. Er zijn mensen die echt alles proberen om hun verkoop omhoog te krijgen.
Hoewel ab-testen zeer moeilijk kan zijn valt het over het algemeen best wel mee. Een ab tester moet het altijd simpel proberen te houden bij het maken van een nieuwe test. Je hebt verschillende tool om A/B test uit te voeren.
Hoe Conversie webshop A/B testen
Probeer het simpel te houden. En wees geduldig! Ab testen is geen korte termijn ding, meestal duurt het langer dan je zou verwachten. Als iemand je vertelt dat ze hun conversiepercentage van de ene op de andere dag hebben verdubbeld met ab testen – dan weet je wat ik bedoel… Ab testen werkt!
Stappenplan A/B testen webshop
Ik wil graag enkele ab-testing richtlijnen met jullie delen. Deze ab-testinstructies kunnen in de meeste ab-testprojecten worden toegepast, afhankelijk van de situatie.
Start ab-test campagne met behulp van a/b-test software
Voordat je begint met ab-testen, zorg ervoor dat je website schaalbaar is voor ab-testen en dat je toegang hebt tot een ab-test tool/software. Als dit nog niet het geval is, begin dan met het installeren van een ab-test tool. De beste tools zijn zelfs gratis als online dienst beschikbaar https://optimize.google.com/
Bij het kiezen van de juiste ab-test tool voor uw project zijn er zaken waar je op moet letten, maar de belangrijkste is. Is de ab-testing software beschikbaar voor het framework van mijn webshop (CMS)?
Kies welke functionaliteit je wilt testen op uw website
Je hebt verschillende mogelijkheden bij het ab-testen. Je kunt bijvoorbeeld ab-testen:
- Welke kop en tekst past het beste bij je product?
- Gebruik ik een review op mijn productpagina of niet?
- Verander ik de kleur of positie van deze afbeelding?
- Gebruik ik een andere “in winkelmand” tekst of kleur?
Begin in het algemeen met grote dingen die echt effect kunnen hebben op de conversieratio. Dit zijn elementen die mensen meteen opvallen en gemakkelijk te begrijpen zijn. Test niet te veel in één keer. Als niet alles lukt binnen de eerste ab-test, is het beter om te focussen op slechts één ab-test en geef het wat tijd.
Stel een doel Bijvoorbeeld 5 of 10 procent verschil.
Zoek een ab-test doelgroep die bij uw product past
Je moet de ab-test doelgroep selecteren waartegen je een ab-test wilt doen. Het is een goed idee om mensen te kiezen met vergelijkbare kenmerken als klanten die al op uw website hebben gekocht (of iets soortgelijks hebben gekocht). Als de conversies voor deze bestaande kopers hoog zijn, zullen mensen met dezelfde kenmerken waarschijnlijk ook in een hoger tempo converteren.
Je kunt een ab-test software tool zoals “Google Optimize” of “Visual Website Optimizer” of zelfs Google Analytics zelf gebruiken bij het creëren van segmenten in GA (google analytics) voor experimentele groepen, zodat elke groep slechts één variant van de ab-test resultaten te zien krijgt.
Resultaten ab-test webshop
Bij het testen van een ab-test doelgroep kun je naast het bekijken van je ab-test tool ook kijken welke content voor elk van de ab-test varianten (bijvoorbeeld A en B) getoond wordt in Google Analytics (GA). Controleer dat met dynamische Javascript tracking code, GA toegang heeft tot variabelen en waarden voor elke bezoeker om bij te houden waar ze naartoe gaan na het bezoeken van uw landingspagina. De beste ab-test software / ab-tester tools zijn zelfs in staat om aangepaste rapporten voor u te maken, zoals welke mensen hebben geklikt op zowel pagina A en B
Als uw ab-test software / ab-testing tool geen aangepaste rapporten maakt, kunt u ook kijken naar de grafieken van conversiepercentages of page views. Verschillen deze afhankelijk van welke versie wordt geserveerd?
A/b test conclusie webshop (wat te doen op basis van ab-test resultaten)
Bij het bekijken van ab-test resultaten zijn er verschillende dingen om rekening mee te houden. Het conversiepercentage zal altijd verschillen van persoon tot persoon en websitebezoeker tot bezoeker. Dit betekent dat een toename in conversies voor de ene ab-test doelgroep niet een afname betekent voor een andere ab-test groep! Ook moet je controleren of de ab-test tool een significant resultaat laat zien! Bijvoorbeeld, een verschil van 10 procent kan statistisch significant zijn als het om 100 mensen gaat. Maar als je maar 10 mensen hebt ge-ab-test, is het resultaat niet significant.
Als je ab-test een statistisch significant verschil in conversiepercentages oplevert, overweeg dan serieus welke optie (product B) die beter converteert en implementeer die dan. Als er nog steeds geen winnaar uit de ab-test komt, ga dan terug naar stap 1 en herhaal het proces van ab-testen
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.