Koop de checklist
Inloggen
Log in Register

Bewijs je menselijkheid: 10   +   8   =  
Vergeten wachtwoord ?

Er wordt een wachtwoord naar uw e-mailadres gestuurd.

Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt om uw ervaring op deze website te ondersteunen, om de toegang tot uw account te beheren en voor andere doeleinden die worden beschreven in ons privacybeleid.

Nu tot wel 65% extra korting
Gratis SWOT en concurrentieanalyse

Doelgroep onderzoek? Waar begin je?

Inhoudsopgave

  • Doelgroep onderzoek? Waar begin je?
    • Doelgroep onderzoek waarom?
    • Doelgroep onderzoek, hoe doe je dat?
      • Doelgroeponderzoek hoe?
    • Welke vragen stel je bij een doelgroep onderzoek?

Een doelgroep is een opeenstapeling van individuen die dezelfde behoeften, wensen en motivaties hebben. Doelgroeponderzoek genereert inzichten in het waardesysteem van klanten op basis van hun demografische gegevens, kanalen en gedragspatronen. Er zijn verschillende manieren om doelgroepen te identificeren: demografisch, psychografisch, geografisch enz.

Elke doelgroep heeft zijn eigen kenmerken die moeten worden afgestemd op de bedrijfsstrategieën en doelstellingen om relevante producten en diensten aan een bepaalde doelgroep te kunnen leveren.

Doelgroep onderzoek waarom?

Om succesvolle marketingcampagnes te kunnen voeren, moet een eigenaar van een webshop goede marktsegmentatie/doelgroepstrategie hebben die gebruik maakt van informatie over doelgroepen, wat meer gerichte marketinginspanningen mogelijk maakt. Doelgroeponderzoek is het eerste onderdeel van deze strategie.

Doelgroeponderzoek maakt het mogelijk een boodschap te ontwikkelen en te verfijnen die aan de eisen van potentiële klanten zal voldoen. Doelgroeponderzoek bepaalt ook hoe succesvol verschillende marketingactiviteiten waarschijnlijk zullen zijn. Het helpt je om erachter te komen welk soort reclamecampagne specifieke doelgroepen zal aantrekken, welke sociale-mediaplatforms het meest effectief kunnen worden gebruikt om hen te bereiken en welk soort verkoopmateriaal consumenten uit een bepaald segment het beste zal aanspreken.

Doelgroep onderzoek, hoe doe je dat?

Doelgroeponderzoek wordt vaak uitgevoerd door middel van face-to-face interviews of online enquêtes, maar ook met behulp van meer geavanceerde psychotechnieken zoals SIPOC-analyse . Doelgroeponderzoek brengt bijvoorbeeld gemeenschappelijke zorgen, doelen en waarden aan het licht en onthult gedragspatronen die doelsegmenten delen, wat leidt tot een beter begrip van hun wensen of behoeften.

Doelgroeponderzoek wordt op verschillende manieren worden gedaan. Het kan kwalitatief of kwantitatief zijn. Voordat je je interview doet, zorg ervoor dat je onderzoek doet naar je producten. Als je advertentie-ideeën nodig hebt, lees dan relevante tijdschriften. Doelgroeponderzoek vereist een creatieve geest en veel kennis over de producten/diensten.

Doelgroeponderzoek hoe?

Doelgroepontwikkeling wordt traditioneel uitgevoerd in vijf stappen:

  1. Informatieverzameling: analyseer gegevens (demografische gegevens, gedrag) om te bepalen wie jouw doelgroep is)
  2. Informatieanalyse: groepeer gelijksoortige klanten
  3. Selectie van klanten voor interview
  4. Interview / onderzoek
  5. Presentatie van bevindingen

De eerste twee stappen zijn gericht op het ontwikkelen van een profiel van het klanten waarop het onderzoek zich moet richten. De derde stap is het selecteren van echte klanten voor een interview met behulp van een geschikte methode (face-to-face of online enquête). In de laatste stap presenteer je aan je collega’s. Of als eenmanszaak aan je leveranciers om producten te verbeteren.

Plaats je klanten in hokjes en stel de juiste vragen:

Welke vragen stel je bij een doelgroep onderzoek?

Geslacht, leeftijd, relatie, etc. Welke kranten lezen ze. Hoe laat staan ze op. Stel zoveel mogelijk vragen over je klant en Leer hoe ze denken over je merk of product. Stel open vragen die meer gedetailleerde antwoorden mogelijk maken en beperk de antwoordmogelijkheden niet tot gesloten vragen (stel nooit alleen ja- of nee-vragen).

Met deze tips moet het mogelijk voor je zijn om een doelgroep onderzoek uit te voeren.
Bedenk vooral wat je echt wil weten en of je iets met de antwoorden kunt? Succes.

Toevoeging:
Gebruik gratis tools zoals google forms om een enquête in te maken.

  • Over
  • Laatste berichten
Abram Bos
Volg
Abram Bos
Webshop Expert bij Winstwebshop
Webshop-expert met hart en ziel. Weet alle ins en outs voor een (winstgevende)webshop. Gespecialiseerd in webshop marketing, Conversieoptimalisatie (CRO). Zoekmachine optimalisatie en ads (SEO & SEA), Social ads, etc
Abram Bos
Volg
Laatste berichten van Abram Bos (alles zien)
  • Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
  • Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
  • Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Bericht delen

Gerelateerde berichten

Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions

Doelgroep onderzoek? Waar begin je? Een doelgroep is een opeenstapeling van individuen die dezelfde behoeften, wensen en motivaties hebben. Doelgroeponderzoek genereert inzichten in het waardesysteem Lees verder

Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter!

Doelgroep onderzoek? Waar begin je? Een doelgroep is een opeenstapeling van individuen die dezelfde behoeften, wensen en motivaties hebben. Doelgroeponderzoek genereert inzichten in het waardesysteem Lees verder

Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom?

Doelgroep onderzoek? Waar begin je? Een doelgroep is een opeenstapeling van individuen die dezelfde behoeften, wensen en motivaties hebben. Doelgroeponderzoek genereert inzichten in het waardesysteem Lees verder

Bezoekers terugroepen die je webshop hebben verlaten zonder te betalen

Doelgroep onderzoek? Waar begin je? Een doelgroep is een opeenstapeling van individuen die dezelfde behoeften, wensen en motivaties hebben. Doelgroeponderzoek genereert inzichten in het waardesysteem Lees verder

Hoe gebruik je eye Tracking voor je Webshop?

Doelgroep onderzoek? Waar begin je? Een doelgroep is een opeenstapeling van individuen die dezelfde behoeften, wensen en motivaties hebben. Doelgroeponderzoek genereert inzichten in het waardesysteem Lees verder

Laat een antwoord achter Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Winstwebshop Dé checklist voor een optimale webshop Webshop Conversie Optimalisatie

OPTIMALISATIE ZO EENVOUDIG DAT JE OMA HET KAN!

Maak eenvoudig van bezoekers klanten!

(zelfs als je net bent begonnen)

Deze webshop conversieoptimalisatie Checklist is een stapsgewijze handleiding voor elke webshop, die je moet toepassen om van bezoekers klanten te maken.

Direct kopen

Meer webshop tips lezen?

Waarom webshop reviews verzamelen?

augustus 17, 2021 0

Doelgroep onderzoek? Waar begin je?

augustus 17, 2021 0

Wat kost een webshop?

maart 8, 2022 0

10 gratis webshop analyse tools om je ...

april 5, 2022 0

Hoe schrijft je productteksten die producten verkopen?

augustus 17, 2021 0

Hulp nodig? contact@winstwebshop.nl

Het advies in deze Checklist (inclusief alle gerelateerde bronnen zoals gidsen en gerelateerde materialen) is alleen algemeen advies. Het is opgesteld zonder rekening te houden met uw doelstellingen, financiële situatie of zakelijke behoeften. Alvorens op basis van dit advies te handelen, dient u de geschiktheid van het advies te overwegen, rekening houdend met uw eigen doelstellingen, financiële situatie en zakelijke behoeften. Voor zover maximaal is toegestaan door de wet, wijzen de auteur en aanverwante entiteiten en de uitgever alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid af jegens enig persoon, direct of indirect voortvloeiend uit het al dan niet nemen van actie op basis van de verstrekte informatie

Deze site is geen onderdeel van de Facebook™ website of Facebook™ Inc. Bovendien wordt deze site op geen enkele wijze ondersteund door Facebook™. FACEBOOK™ is een handelsmerk van FACEBOOK™, Inc.

Winstwebhop.nl is een handelsnaam van ABRBos Holding BV onder KVK:83095004 – BTW:NL862724533B01 -Valeriusstraat 8, 2394XT Hazerswoude-Rijndijk
contact@winstwebshop.nl / 06-30594242  Algemene voorwaarden

Facebook Twitter Instagram Pinterest

©2022 Created by winstwebshop.nl

Ook een winstgevende webshop?

Download de Checklist voor een optimale en winstgevende webshop!

 

Je ontvangt binnen een paar minuten de (uitgeklede versie) van de Winstwebshop Checklist in je mail.

Nee dankje, Ik heb al een optimale webshop!
Invalid email address
Thanks for subscribing!
Ook een winstgevende webshop?

Download de Checklist voor een optimale en winstgevende webshop!

 

Je ontvangt binnen een paar minuten de (uitgeklede versie) van de Winstwebshop Checklist in je mail.

Nee dankje, Ik heb al een optimale webshop!
Invalid email address
Bedankt, controleer je e-mailadres en bevestig deze om de checklist te ontvangen!