Doelgroep onderzoek? Waar begin je?
Inhoudsopgave
Een doelgroep is een opeenstapeling van individuen die dezelfde behoeften, wensen en motivaties hebben. Doelgroeponderzoek genereert inzichten in het waardesysteem van klanten op basis van hun demografische gegevens, kanalen en gedragspatronen. Er zijn verschillende manieren om doelgroepen te identificeren: demografisch, psychografisch, geografisch enz.
Elke doelgroep heeft zijn eigen kenmerken die moeten worden afgestemd op de bedrijfsstrategieën en doelstellingen om relevante producten en diensten aan een bepaalde doelgroep te kunnen leveren.
Doelgroep onderzoek waarom?
Om succesvolle marketingcampagnes te kunnen voeren, moet een eigenaar van een webshop goede marktsegmentatie/doelgroepstrategie hebben die gebruik maakt van informatie over doelgroepen, wat meer gerichte marketinginspanningen mogelijk maakt. Doelgroeponderzoek is het eerste onderdeel van deze strategie.
Doelgroeponderzoek maakt het mogelijk een boodschap te ontwikkelen en te verfijnen die aan de eisen van potentiële klanten zal voldoen. Doelgroeponderzoek bepaalt ook hoe succesvol verschillende marketingactiviteiten waarschijnlijk zullen zijn. Het helpt je om erachter te komen welk soort reclamecampagne specifieke doelgroepen zal aantrekken, welke sociale-mediaplatforms het meest effectief kunnen worden gebruikt om hen te bereiken en welk soort verkoopmateriaal consumenten uit een bepaald segment het beste zal aanspreken.
Doelgroep onderzoek, hoe doe je dat?
Doelgroeponderzoek wordt vaak uitgevoerd door middel van face-to-face interviews of online enquêtes, maar ook met behulp van meer geavanceerde psychotechnieken zoals SIPOC-analyse . Doelgroeponderzoek brengt bijvoorbeeld gemeenschappelijke zorgen, doelen en waarden aan het licht en onthult gedragspatronen die doelsegmenten delen, wat leidt tot een beter begrip van hun wensen of behoeften.
Doelgroeponderzoek wordt op verschillende manieren worden gedaan. Het kan kwalitatief of kwantitatief zijn. Voordat je je interview doet, zorg ervoor dat je onderzoek doet naar je producten. Als je advertentie-ideeën nodig hebt, lees dan relevante tijdschriften. Doelgroeponderzoek vereist een creatieve geest en veel kennis over de producten/diensten.
Doelgroeponderzoek hoe?
Doelgroepontwikkeling wordt traditioneel uitgevoerd in vijf stappen:
- Informatieverzameling: analyseer gegevens (demografische gegevens, gedrag) om te bepalen wie jouw doelgroep is)
- Informatieanalyse: groepeer gelijksoortige klanten
- Selectie van klanten voor interview
- Interview / onderzoek
- Presentatie van bevindingen
De eerste twee stappen zijn gericht op het ontwikkelen van een profiel van het klanten waarop het onderzoek zich moet richten. De derde stap is het selecteren van echte klanten voor een interview met behulp van een geschikte methode (face-to-face of online enquête). In de laatste stap presenteer je aan je collega’s. Of als eenmanszaak aan je leveranciers om producten te verbeteren.
Plaats je klanten in hokjes en stel de juiste vragen:
Welke vragen stel je bij een doelgroep onderzoek?
Geslacht, leeftijd, relatie, etc. Welke kranten lezen ze. Hoe laat staan ze op. Stel zoveel mogelijk vragen over je klant en Leer hoe ze denken over je merk of product. Stel open vragen die meer gedetailleerde antwoorden mogelijk maken en beperk de antwoordmogelijkheden niet tot gesloten vragen (stel nooit alleen ja- of nee-vragen).
Met deze tips moet het mogelijk voor je zijn om een doelgroep onderzoek uit te voeren.
Bedenk vooral wat je echt wil weten en of je iets met de antwoorden kunt? Succes.
Toevoeging:
Gebruik gratis tools zoals google forms om een enquête in te maken.
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.