Iedere donderdag ga ik naar de markt om brood en kaas te kopen.
Bij de kaasboer vraag ik om de benodigde kaas, ze pakken de kaas in, (mijn zoontje en ik krijgen een plakje kaas) en zoals altijd krijg ik een extra vraag. ‘’Hou je van brie?’’ ‘’Heb je wel eens pesto kaas op?’’ Ik krijg dan weer een stukje met de vraag, en… lekker?
Als ik antwoord met ja, is de vervolgvraag. Zal ik een stukje voor je inpakken?
Ik betrap mijzelf er op, dat het heel erg moeilijk is om nee te zeggen. En hoor de mensen om mij heen steevast 𝗝𝗔! zeggen. Dat is nog eens verkopen.
𝗜𝗻 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴 𝘁𝗲𝗿𝗺𝗲𝗻 𝗻𝗼𝗲𝗺𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗱𝗶𝘁 𝗰𝗿𝗼𝘀𝘀 𝘀𝗲𝗹𝗹𝗶𝗻𝗴.
Voor webshop of online verkoop van diensten wordt er van cross selling vaak geen gebruik gemaakt. Het is wel wat moeilijker dan op de markt (omdat het minder persoonlijk is) maar precies hetzelfde idee.
Je hebt er zelfs meer mogelijkheden voor dan de kaasboer. Op de:
- Productpagina
- Pop-up na het ‘’toevoegen aan winkelmand’’
- In de winkelmand
- De afrekenpagina
Zelfs na afrekenen is het nog mogelijk een extra product te verkopen. Dus pak die kans ook. Maak het orderbedrag iets hoger en pak wat extra winst.
Het toevoegen van producten heeft ook nog eens voordelen. Het product komt minder vaak retour en als er iets wel retour komt hoef je de verzendkosten niet terug te storten aangezien er altijd iets wordt gehouden.
Waaraan moet een cross selling product voldoen?
Inhoudsopgave
Bij het verkopen / aanbieden van een cross selling product is het belangrijk om te overwegen wat het product biedt en hoe het kan worden gebruikt in combinatie met andere producten. Een goed cross selling product moet voldoen aan de behoeften van de klant en een aanvulling zijn op de producten die hij al heeft gekozen.
Een product dat je er bij wilt verkopen moet natuurlijk niet te duur zijn. Een optimaal product is tussen de 5% en 30% van de waarde van het originele product. Als je 2 keuzes geeft zit je helemaal goed. Een goedkoop en een iets duurder product.
Het product moet de moeite waard zijn om gekozen te worden. Dus prijs het af, geef een exclusieve korting als er nu gekozen wordt voor het product.
Voorbeeld met een cross selling product:
Er wordt in dit voorbeeld veel gebruik van onbewuste neuromarketing truckjes.
Kleine toelichting. De klant heeft eerder de personen weegschaal bekeken. Er is dus interesse in dit product.
- Er is bij het gekozen product een gratis product toegevoegd. Als iemand iets gratis krijgt zijn ze sneller over te halen om zelf ook iets terug te doen.
- Laat de klant niet nadenken of ze het wel nodig hebben, waarvoor en hoe? Maar welke van de twee de beste keuze is (ze mogen er immers maar één kiezen).
- Op deze pagina staat een countdown timer van 20 min. Met tijdsdruk, kunnen we de koopintentie van klanten onbewust verhogen. Hoe intenser onze hersens werken, hoe eerder we vinden dat we een product moeten kopen.
- Het cross sell product is een SPECIALE aanbieding. Je ziet dat het flink is afgeprijsd.
Logisch nagedacht is de prijs van de thermoskan natuurlijk best normaal (na deze korting). Het product is alleen aan de winkel toegevoegd met deze prijs om later bij afrekenen als cross sell product toe te voegen.
Cross selling hoe pak jij het aan?
Als je schoenen verkoopt, kan je er ook sokken of schoenveters bij aanbieden. Door gerelateerde producten aan te bieden, vergroot je de kans dat klanten een extra aankoop doen. En omdat ze al geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt, is de kans groter dat ze geïnteresseerd zijn in deze gerelateerde producten. Dus als je je verkoop wilt stimuleren, overweeg dan om wat cross selling toe te voegen aan je webshop. Hoe ga jij dit aanpakken?
- Richtlijnen voor het kiezen van de juiste kleuren voor je Call-to-Actions - september 1, 2022
- Nieuwsbrief pop-up? Dat kan beter! - augustus 18, 2022
- Cross selling in je webshop, hoe, wat en waarom? - augustus 18, 2022
Laat een antwoord achter
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.